جامعه اطلاع رسان ،جماعت مظلوم و محروم

دکتر میرزا محمد کاظمینی


یزدفردا "میرزا محمد کاظمینی:عرصه اطلاع رسانی با وجود اهمیت بسیار، هم مظلوم است و هم محروم 5% درصد از جامعه اطلاع رسان با استفاده منابع مالی نهادهای وابسته به دولت یا بخش های قدرتمند خصوصی در رفاه بسر می برند و مابقی محتاج کمک و همیشه در آستانه حذف ،تعدیل و نابودی به سر می برند.

بنده مدعی هستم چنانچه به دو بعد زیر به امر اطلاع رسانی نگریسته شود اثر گزار ترین قدرت را به حاکمان می توان هدیه کرد.

1 ـ شناخت استعداد های فعال و آموزش آنها، مثلا جلال آل احمد هم استعداد داشت ، هم خود خواسته آموزش دید لذا در عرصه نوشتن موفق و اثر گزار بود.

2 ـ میدان دادن به عمل اطلاع رسانان که عموما وظیفه دولت و حاکمان جامعه است ، عدم تهدید ، تخریب، بردباری و محدود کردن خطوط قرمز از وظایف متولیان سیاسی و فرهنگی جامعه است لذا مهمترین عامل رشد اطلاعات عمومی و ترقی جامعه مطالعه و عمل به دو رکنی است که به آن اشاره، که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

اما طایفه مطبوعاتی که اثر گزار ترین عضو جامعه اطلاع رسانی هستند از مظلومیت و محرومیت خاصی برخوردارند که اگر به مصادیق زیر عمل شود واژه های مظلومیت و محرومیت را در آنان به وضوح مشاهده خواهید نمود.

  • 1 ـ در ایران به میدان داری اصحاب مطبوعات توجه نمی شود و در یکصد ساله اخیر عملا اثبات شده است مدت محدودی تحمل و به طرق مختلف به مرور حذف گردیده اند.

  • 2 ـ بیان و انعکاس اخبار جامعه عامل محدودیت مطبوعات است که به منافع حاکمان ضربه وارد می گردد( جدای 5% که به فضا ی فرهنگی و عفت عمومی جامعه ضربه می زنند )می باشد.

  • 3 ـ نبود بودجه و تامین هزینه های مطبوعاتی از معضلات جدی جامعه مطبوعاتی است و عملا دستور العمل مدون وجود ندارد مگر در قالب کمک به مطبوعات آن هم بر اساس سلایق مدیریتی.

  • 4 ـ به ضرس قاطع واژه آزاد اندیشی بدون تعارف سرکوب می گردد علی رغم آنکه در آیین محمدی (ص) آزاد اندیشی، رکن رکین جامعه عدالت گستر است .

  • 5ـ حبس ـ تبعید محدودیت های اجتماعی نیز از ثمرات کار مطبوعاتی در جامعه جهان سوم است و اگر در کشور ما چنین باشد باید به حال متولیان افسوس خورد.

علی ایحال:


مطبوعاتی ها در مقام نخست و سایر اصحاب اطلاع رسانی را باید حرمت داشت و تقویت کرد، پشتیبان مالی آنان بود و مصونیت قضائی برای آنان طی اصولی قائل بود

اگر حاکمان دوستدار تمدن و ارزش های جامعه و تعالی آن باشند باید در این جهت گام بدارند. اما مصادیقی وجود دارد که حضرات کم لطفی می فرمایند.

ازمــحبت نـار نوری می شود وز محبیت دیو حوری می شود

از مــحبت مرده زنده می شود وز مــحبت شه بنده می شود

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا